Bratislava
21. októbra (TASR) - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje
obnovu časti svojho parku spacích vozňov. ŽOS Trnava zvíťazila v tendri
na prestavbu minimálne desiatich denných vozňov na ležadlové a v prípade
obstarávania lôžkových vozňov rokuje ZSSK aktuálne o cene s uchádzačom -
spoločnosťou ŽOS Vrútky. V súčasnosti ZSSK prevádzkuje nočné spoje na
trasách Humenné - Bratislava a Humenné - Praha. Firma zároveň pripravuje
nový model príplatkov za nočné cestovanie, keďže tie súčasné
nepokrývajú náklady na poskytované služby, informovala v utorok ZSSK.
Obnovu plánuje ZSSK realizovať prostredníctvom dvoch samostatných
verejných obstarávaní. Jedno sa týka lôžkových a druhé ležadlových
vozňov. So spoločnosťou ŽOS Trnava je pripravená zmluva na prestavbu
desiatich vozňov s opciou na ďalších desať. Aj prípade lôžkovej úpravy
pôjde o desať vozňov s opciou na ďalších 14. Po ukončení rokovaní s ŽOS
Vrútky bude projekt predložený Útvaru hodnoty za peniaze na ďalšie
posúdenie.
Zmluvy na obe zákazky budú podpísané, no účinnosť nadobudnú až po
zabezpečení financovania. Keďže ZSSK aktuálne nedisponuje vhodným
mechanizmom financovania z eurofondov, investície plánuje pokryť z
vlastných zdrojov, pravdepodobne formou investičného úveru.
Presný rozsah obnovy bude závisieť od vývoja trhu a reálnej potreby.
Minimálne ráta ZSSK s desiatimi modernizovanými vozňami. V prípade
lôžkových vozňov aktuálne prebiehajú rokovania o cene, keďže predložená
ponuka bola vyššia, ako ZSSK pôvodne predpokladala. Kapacita jedného
lôžkového vozňa bude minimálne 30 miest. Ležadlový vozeň s kapacitou 40
miest má predpokladanú cenu približne 1,8 milióna eur, čo zodpovedá
priemernej investícii 45.000 eur na jedno ležadlo.
ZSSK zároveň pripravuje nový model príplatkov za nočné cestovanie. Tieto
sú dnes vo výške od sedem eur za ležadlo a od 13 eur za lôžko, čo podľa
dopravcu nezodpovedá skutočným nákladom na poskytovanú službu, a to ani
pri využívaní súčasných zastaraných vozňov. Nový cenník má zohľadniť
technickú úroveň služby, typ vozňa a náklady na jeho prevádzku.
Prvé nové vozne by mohli byť nasadené do prevádzky už v roku 2026. ZSSK
zároveň pripravuje ďalšie opatrenia na zefektívnenie nočnej dopravy
vrátane optimalizácie súprav a zvýšenia využitia kapacít. Vzhľadom na
aktuálny technický stav parku a dlhodobé podfinancovanie ide o
investíciu, ktorá má zvýšiť kvalitu segmentu nočného cestovania.